به گزارش پایگاه خبری تماشاگران امروز/در بخش ریلی سرعت حرکت قطار های باری کمتر از ۱۰ کیلومتر بر ساعت است، در بخش مسافری بسیاری از واگنها و لوکوموتیوها دوبرابر عمر آنها تمام شده است.
وزیر راه وشهرسازی گفت:در بخش جادهای ۴۰۰ هزار کامیون تردد دارند که بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه باید از رده خارج شود.
به گفته او، سالی چند هزار میلیارد تومان سوخت هدر میدهیم. در بخش هوایی چند مشکل اساسی داریم یکی از آن مربوط به کارکنان است و تا زمانی که وضع آنها منطقی نشود کارکردن آنها سخت است.
او گفت: وضعیت معیشت کارکنان هوایی کشور فاجعه است و در دولت مطرح کردهام و باید در مجلس هم مطرح شود. اگر در هوا اتفاقی بیفتد، کل دنیا مطلع میشود. وقتی یک اتوبوس تصادف میکند و ۴۰ نفر کشته میشود کمتر کسی مطلع میشود، اما زمانی که یک هواپیما ۴۰ نفره سقوط کند،کل دنیا درباره بخش هوایی ایران صحبت میکند.
قاسمی گفت: ۶سال است که کارکنان آتشنشانی و برج مراقبت مابه التفاوت حقوق خود را دریافت نکرده اند،گرچه بهرهبرداری از باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد کار بزرگی بود اما وضع فرودگاه های ما اصلا خوب نیست .
او گفت: من از ۶۰ کشور بازدید کردهام وقتی از فرودگاه های کشور همسایه وارد فرودگاه امام میشویم انگار از شهر بزرگ وارد روستا میشویم .
قاسمی گفت: فرودگاه استانبول کمتر از ۴سال ساخته شد در دوران کرونا بالاترین میزان پذیرش مسافر را داشت و برای ۲۰۰ میلیون مسافر طراحی شده است، وقتی با خارجیها وارد فرودگاه امام میشویم خجالت میکشیم. سایر فرودگاهها هم همان طور است.
او گفت: برخی از ترمینال های فرودگاه مهرآباد برای ۵۰ سال پیش است و نیازمند تغییر اساسی در آن هستیم، فرودگاه مشهد دیگر قابلیت نشست و برخاست هواپیما را ندارد وباید شهر فرودگاهی مشهد ساخته شود.
قاسمی گفت: اقداماتی برای افزایش تعداد هواپیماها انجام شده است و باید بخش هوایی کشور تغییر بنیادی کند و پروازهای حج امسال بدون حادثه و تنها با یک ایرلاین انجام شد. کار بزرگ دیگر پروازهای اربعین بود که ۱۵۰ هزار مسافر رفت و ۱۵۰ هزار نفر برگشت با کمترین تأخیر انجام شد.
او گفت: اقداماتی در دست انجام داریم اما همکاری لازم انجام نمیشود و نا مهربانیها را میبینیم اما مجوز ۲۰ میلیارد دلاری گرفتهایم که اگر بگذارند اجرایی شود، بخش حملونقل کشور اساسا تغییر میکند. همچنین مذاکرات خرید هواپیما انجام شده وبرای ساخت لوکوموتیو در داخل قرارداد امضا شده است.
اما در همین رابطه معاون وزیر راه وشهرسازی هم گفت: برای ساخت ترمینال ۱۰۰ هزار متر مربعی مهرآباد با ظرفیت ۲۰ میلیون مسافر، یک ریال هم از دولت پول نمیخواهیم.
سیدی در ادامه بیان کرد: با توجه به قدمت ۶۰ ساله باند فرودگاه و شکایت مداوم استفاده کنندگان از این باند، موضوع بهسازی در دولت سیزدهم آغاز شد و ظرف مدت زمان یک سال ساخت آن به اتمام رسید. چنانچه مشکل گازوئیل ماشین آلات نبود، زودتر به اتمام میرسید.
او از هزینه ۷۵۰ میلیارد تومانی برای ساخت این پروژه خبر داد و گفت: پیش از این اعلام میشد فرودگاه مهرآباد جمع خواهد شد. درحالیکه نظام و دولت با آن مخالفت کردند و به نتیجه رسیدند که فرودگاه مهرآباد جمع شدنی نیست.
سیدی میگوید: فرودگاه مهرآباد ۲باند استاندارد دارد و در مراحل بعد به سراغ تکمیل فرودگاه میرویم چرا که ترمینال یک و دو قدمت ۷۰ ساله دارد و ترمینال های ۴و ۶ هم یک سوله صنعتی است؛ از این رو برای آنکه ترمینال در شان مسافران ساخته شود، امروز کلنگ زنی ساخت ترمینال ۱۰۰ هزار متر مربع زده میشود.
او گفت: وظیفه ما بوده که مقدمات کار را فراهم کنیم، برای اجرای آن هم یک ریال از دولت پول نمیخواهیم. چنانچه موانع در این حوزه برداشته شود، ظرف مدت سه تا ۴ سال این ترمینال بزرگ را خواهیم ساخت.